BLITSRING

Blistring är när man använder diverse sorters medel för att tillföra värme till olika delar av hästens ben vid t.ex. skador. om hästen är ofräsch i ett ben kan man massera in ett starkt linement (blister).
Linementet irriterar det aktuella stället villket gör att kroppen ökar
blodcirkulation och antalet vita blodkroppar. Detta skall då göra så att
"skadan" får hjälp att läka ut tack vare att man får dit fler vita blodkroppar
 
Har man inte jättetur kan det fräta sönder huden och bli stora sår, och hästar med mycket vitt på benen.  Blistring slutade man med för 20 år sedan, då man inte vet säkert att det hjälper och kan ta stor skada på hästen. Men en del använder sig fortfarande av det och främst travtränare. 

Förr blistrade man hopphästar också. Blistrad häst som slår i bom – aj. Det gör dom inte om.
 
Jag skulle föredra  laser, akupunktur eller liknaden om det skulle vara något fel på min häst. Men det är inte alla som tänker som mig.  Önskar att Prinsen var i mina händer just nu!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0