hippologutb.

Så här skrev en tjej som gjort intagningsprovet för utbildningen

Vi började våran dag med att se på en kort film huruvida proven skulle gå till. Därefter genomförde vi det teoretiska provet som verkligen kan handla om vad som helst!! året innan hade det handlat mest om ridlära och sjukdommar, året jag skrev var det mycket foderlära och anatomi. Det brukar dessutom förekomma en engelsk text som handlar om hästar som man ska kunna svara på frågor om sedan.

Sedan delades vi in i grupper och vi red dressyr på två olika hästar där de kollade mycket på vår sits och inverkan (tror jag) =) vi red även lite övningar på volt och fyrkantspår som t.ex. skänkelvikningar m.m. sedan skulle vi dessutom analysera hästarna och våra prestationer.

Hoppningen, (där red vi också två hästar) Vi red på cavaletti och bommar i galopp på volterna, travhoppade en 5½:a, sedan hoppade vi några linjer på rakt och böjt spår med relaterat avstånd. Sedan satte vi ihop det till en bana. Även här skulle vi analysera våra ritter. Här kollade de mest på sitsen, inverkan och följsamheten också.

Häst vid hand, man blev tilldelad en häst och skulle därefter förbereda sig på att kunna presentera hästen med stam färg kön osv. det brukar stå i någon litteratur hur och i vilken ordning man ska säga all fakta. Sedan gjorde man bara som den man visade hästen för sa. trav eller vänd eller så. Men det kan vara bra att träna på detta lite innan... =) hur man ska hålla tyglarna och hur hästen ska stå osv.

Vi skulle dessutom tala med en psykolog och en verksam inom yrket. Det är ganska svårt att veta vad de går på, de kollar vad man är för typ av person och de frågar vad man har får mål med utbildningen och varför man sökt och lite personliga frågor.

Sedan var det bara konditionsprovet. Vi värmde upp 2 km. och sedan sprang vi 2 kilometer på tid.

Det känns faktiskt svårt fast jag ska kunna allt det där när jag går ut gymnasiet men har lite svårt att tro på mig själv vid vissa púnkter. men fortfarande länge kvar, man vet ju aldrig vad som händer.. tänker bara att det börjar bli dags att se vad som krävs och hitta något som intresserar mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0